Menu strony

Nowoczesny handel – e-commerce

Nowoczesny handel – e-commerce
Konkurencyjne ceny, szeroki asortyment, oszczędność czasu i nerwów – z punktu widzenia klientów to podstawowe zalety robienia zakupów przez internet. Nowoczesny handel opiera się na działaniach w sieci, dlatego coraz więcej właścicieli sklepów i dostawców usług decyduje się na przeniesienie biznesu do wirtualnego świata.

Internet dla wielu użytkowników przestał być jedynie miejscem rozrywki. Wiele osób, chcąc zaoszczędzić czas (zobacz godziny pracy 2020) stracony na czekanie w banku lub na poczcie, płaci rachunki elektronicznymi przelewami. Klienci, przed zakupem konkretnych produktów, zamiast pytać o zdanie sąsiada, przeglądają opinię internautów. Dlatego też właściciele sklepów lub innych firm handlowych coraz częściej decydują się na działalność e-commerce. - Jest to rozwiązanie dobre zarówno dla przedsiębiorców z ugruntowaną pozycją na rynku, którzy chcą rozszerzyć swoją działalność, jak i właścicieli nowych firm, marzących o sukcesie w biznesie – mówi Jakub Wietrzyk, specjalista od nowych technologiiOd czego zacząć?
Jeśli postanowisz prowadzić działalności e-commerce, pierwszy etap rozwoju firmy będzie wyglądał podobnie jak w przypadku tradycyjnego handlu. Wszystko zaczyna się od pomysłu oraz zbadania zapotrzebowania rynku i określenia konkretnego asortymentu. Ponadto istotna jest grupa odbiorców, do której skierowane są produkty z oferty Twojego sklepu. Ważny jest ich wiek, zainteresowania oraz pochodzenie, jeśli bierzesz pod uwagę sprzedaż zagraniczną. Na samym początku należy również wybrać, czy chcesz zaoferować – sprzedaż usług czy towarów. Oprócz wszystkich czynników zewnętrznych, warto pamiętać o własnych predyspozycjach, upodobaniach i wiedzy. Dlatego profil działalności powinien być dostosowany zarówno do obecnej sytuacji na rynku, jak i wiedzy czy kompetencji jej właściciela. Będąc mechanikiem samochodowym o wiele łatwiej będzie Ci prowadzić sklep z częściami motoryzacyjnymi niż internetową aptekę.

Nie zapomnij o dopełnieniu wszystkich niezbędnych formalności:
- rejestracja działalności gospodarczej,
- założenie osobnego dla firmy rachunku bankowego i powiadomienie o tym Urzędu Skarbowego,
- w przypadku sprzedaży międzynarodowej założenie konta na PayPal,
- wystąpienie o numer REGON i NIP,
- złożenie w Urzędzie Skarbowym zgłoszenia rejestracyjnego przed wykonaniem pierwszej czynności podlegającej podatkowi VAT oraz wybór rodzaju opodatkowania,
- wystąpieniem o koncesję, jeśli oferta Twojego sklepu twego wymaga,
- zgłoszenie ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego.

Plusy i minusy

W Internecie można kupić wszystko – zaczynając od produktów spożywczych, poprzez ubrania, środki czystości, kosmetyki, meble, bilety, a kończąc na mieszkaniach, domach i środkach transportu. Podstawową korzyścią, wynikającą z handlu w sieci jest dostęp do nieograniczonej grupy klientów. Kosmetyczka z Gdańska może zaopatrywać swój salon w twoim sklepie kosmetycznym, którego siedziba znajduje się w Rzeszowie. Oczywiście nie wszyscy użytkownicy Internetu od razu będą znali twój sklep. Wszystko tak naprawdę zależy od późniejszych działań marketingowych, jednak dostęp do oferty będzie o wiele łatwiejszy w sieci niż w tradycyjnym sklepie, ulokowanym w konkretnym miejscu. Drugim plusem prowadzenia działalności e-commerce jest mobilność uwarunkowana jedynie dostępem do sieci. Możesz prowadzić swój biznes z każdego miejsca na ziemi, nie stresując się faktem, że jeśli nie otworzysz sklepu o ustalonej godzinie, stracisz kilku klientów, którzy właśnie o tej porze mieli zamiar coś od ciebie kupić. Jednak - tak jak w tradycyjnym biznesie - nie możesz zaniedbywać kontaktów z usługobiorcami, zapominać o dotrzymywaniu terminów transakcji i wysyłki produktów. - Świat wirtualny wymaga od przedsiębiorcy elastyczności i szybkiej reakcji na potrzeby klienta – mówi Jakub Wietrzyk z - Dlatego właściciel, który nie śledzi aktualnych nowinek i trendów w branży, bardzo szybko wypada z rynku – radzi ekspert.

Z formalnego punktu widzenia na początku prowadzenia działalności e-commerce jest również oszczędność na wynajmie biura czy zatrudnieniu dodatkowych pracowników. Jednak w miarę jak firma będzie się rozwijać, a Ty będziesz myślał o rozszerzeniu działalności, lokal i dodatkowe ręce do pracy prędzej czy później będą potrzebne. Z drugiej strony największymi minusami handlu w Internecie jest zmaganie się z przyzwyczajeniami dużej liczby klientów. Wciąż wielu z nich podczas zakupów najbardziej docenia możliwość dokładnego obejrzenia i „dotknięcia” produktu. Dlatego jeśli rozpoczniesz handel w Internecie, musisz zadbać o rzetelny opis towaru lub usługi i dobre zdjęcia. Jeśli podane dane będą niezgodne z prawdą, możesz nie tylko stracić zaufanie klientów, ale również wiarygodność wśród konkurencji, która bardzo szybko to wykorzysta. Kontrahenci obawiają się również o los zakupionych towarów podczas przesyłki oraz sam koszt paczki. Niestety przedsiębiorca nie ma realnego wpływu na te utrwalone przez lata schematy myślenia. Właściciel działalności e-commerce może jednak przekonać do swojej oferty wciąż wahających się konsumentów ceną, która niejednokrotnie jest kilka razy niższa od tej przedstawionej w sklepie z „sąsiedztwa”.
Na podstawie: PUBLICON Public Relations & Communications
Przygotowane przez: Natalia Lewicka
20-03-27 07:12:15