Profesjonalny personel
firmy lub instytucji to zespół osób, które posiadają wykształcenie kierunkowe oraz doświadczenie, aby zajmować stanowiska, które zostały im przydzielone. Ponadto pracownicy dążą do rozwoju, samodzielnej nauki i pogłębiania zasobu wiedzy. Umieją ze sobą współdziałać dla dobra organizacji, są elastyczni i twórczy. Aby sprawdzić, czy dany pracownik dobrze wykonuje powierzone zadania,
pracodawcy poddają pracowników ocenie.
Rzetelnie przeprowadzona
ocena pracownika (polecany artykuł) przekazuje przełożonemu danych, nie tylko na temat podwładnego, ale i całej instytucji. Oceniając pracownika, pracodawca lub przełożony (
odkryj serwis) bierze pod uwagę ogół jego zachowań podczas wykonywania zadań oraz to, w jaki sposób układają się jego relacje kolegami z pracy – ocenie podlega kultura osobista i umiejętność współpracy w zespole. Celem dokonywanej oceny jest motywowanie oraz pomoc pracownikom we właściwym funkcjonowaniu w organizacji. Dzięki analizie wyników i informacji zwrotnej, pracownik ma możliwość skorygować negatywne zachowanie.
Chyba każdy, kto chociaż raz w swoim życiu miał styczność z jakimikolwiek kłopotami natury prawnej doskonale wie o tym, jak ciężko jest niekiedy wydostać się z takich trudnych sytuacji.
Niekiedy wyniki ujawniają niewłaściwy dobór osób na poszczególne stanowiska lub (
www.adwokatchojka.pl/) wskazują na brak zaangażowania pracownika, co może być przyczyną zwolnienia. Formy oceny pracowników to: ranking, ocena parami, ocena opisowa lub samoocena. Wyróżnia się dwa rodzaje oceny: ocenę bieżącą i okresową. Ocena bieżąca to ocena nieformalna. Pracodawca może dokonywać jej codziennie podczas obserwacji sposobu wykonywania powierzonych pracownikowi zadań. Natomiast ocena okresowa to ocena sformalizowana i przeprowadzana zwykle raz lub dwa razy w roku. Ocena okresowa stanowi główne narzędzie zarządzania zasobami ludzkimi. Do jej przeprowadzenia służą procedury i ustalone w toku działalności instytucji
narzędzia. Procedury oceniania są jawne, czytelne i zrozumiałe dla pracowników.
Aby ocena pracowników spełniała wymagania efektywności i skuteczności, ocenianie powinno opierać się na wcześniej ustalonych zasadach. W związku z tym w wielu firmach i instytucjach wprowadzono system oceny pracowników (ciekawy artykuł). Jest to zbiór przyjętych przez organizację norm i zasad współzależnych od siebie. W skład systemu oceny pracowników wchodzą następujące elementy oceniania: cele, zasady, kryteria, podmioty, techniki, częstotliwość i procedury. Głównym celem wprowadzenia systemu oceniania przez organizację jest podniesienie poziomu pracy pracowników, a w razie potrzeby ich dokształcenie.